Adopter en bekk

Adopter en bekk

Vi tar med oss elever på bekkerestaurering


Skoler i våre samarbeidskommuner adoptere bekker i sine nærområder. Når vi tar med oss elever ut i bekkene, får de være med på miljøtiltak i praksis. Nå har vi mer enn 12 skoler og over 600 elver med oss ut . Vi ønsker å få med oss flere, både for å gi elevene kunnskap og opplevelser, og for å bedre miljøet i bekkene.


Sommeren 2020 startet vi med å rehabilitere bekker, vannveier og elver. Sammen med Havforskningsinstituttet og Statsforvalteren, startet vi evaluering av områder og igangsatte tiltak. 


Skoleelevene er med helt fra starten. Vi begynner undervisningen med en times forklaring, med video og informasjon om bærekraft, miljø, natur og hva vi sammen kan få til. Deretter drar vi ut i den bekken som skolen har valgt å "adoptere".


Gjennom dagen foretar vi målinger av vann (pH/temperaturer etc.), vi vurderer gyteforhold, rydder for bedre fremkommelighet, renser for søppel og vurderer vegetasjon både under og over vann. 


En god bekk er en uryddig bekk. Man må aldri fjerne vegetasjonen langs bekkekanten. Den gir skjul, næring og bedre vannkvalitet gjennom den varme tida på året. Kaldt og skyggefullt = mer oksygen og skjermede områder vil si at fisken ikke er like utsatt for å bli spist av fugl. 

Etter evalueringer og påfølgende undervisning omkring hva som er viktig og hva vi kan gjøre, lager vi sammen en søknad om iverksettelse av tiltak. Denne sender vi til Statsforvalteren.


Etter tilbakemelding og godkjenning fra Statsforvalteren, planlegger vi gjennomføring av tiltakene sammen med elever og lærere. 

Det kan være vi legger ut gytegrus, graver frem rør og åpner bekken igjen. Det kan være vi tilbakefører bekker og lager bedre groper og områder som fisken kan overleve i når det er lite vann.


Deretter drar vi på fisketur. 

Så går vi i gang med å observere neste strekk i bekken, eller finner områder som trenger utbedringer. 

Dette gjør at vi treffer elever og lærere i klasserom og utendørs omkring 8-10 ganger i året.


Vi er ute for observasjon, tiltak og dokumentasjon minimum 4 ganger i året.


Gjennom prosessen mikser vi fag, vi jobber på tvers av ulike fagretninger, vi samarbeider, vi jobber med miljøvern og formidler praktisk og teoretisk læring. 


Om din skole har lyst å bli med på bekkerestaurering, ta kontakt. 

Share by: